Saturday, August 13, 2011

bukan ko yang kena ko mana tau..

bila kita kecewa atau menangis kita mesti akan carik tempat mengadu. selalu yang jadi mangsa kawan2 baek atau orang terdekat. dan pastinyer bila dah mengadu bukan kita dipujuk kadang2 kita dimarah. sebab ape, sedih dan kecewa dengan benda yang tak sepatutnya.

selalu nyer kita akan sangat2 sedih kalau
putus cinta
hilang kawan
gaduh dengan pakwe

bila dah kena macam tue mesti kita pikir
" ko tak kena memang la ko boley cakap ape jer"
" yang sedih aku bukan ko bukan tau pe"
" suka hati ko la nak cakap ape, yang sakit aku"
" aku nak ko pujuk aku bukan suruh marah"

tapi pernah tak kita pikir untuk letakkan diri kita kat tempat orang yang bagi nasihat..?? kenapa dia nak nasihat aku..?? kenapa dia nak marah aku..?? pernah tak..??

dulu aku pown pernah kecewa. aku hilang kawan baek aku. hilang untuk selamanya. masa tue aku menangis tak ingat dunia. sampai orang sekeliling yang mula2 nasihat aku dengan cara baek jadi marah. sebab sikap aku yang terlalu pikirkan kesedihan aku tue. aku lupa ketentuan Tuhan. aku lupa yang semua yang jadi milik aku sekarang bukan hak aku sepenuhnyer. aku lupa akan Tuhan sebab terlalu sedih.

aku pown pernah putus cinta. masa tue aku rasa macam dah tak nak hidup dah kat dunia nie. sebab aku takut pikirkan kehidupan aku lepas nie tanpa dia. aku terlalu risau. sampai aku lupa Qada' dan Qadar Tuhan. yang aku tau masa tue aku tak boleh teruskan hidup aku. sebab dia la segala-galanya bagi aku. aku lupa kat orang laen yang betol2 sayang kat aku. betapa bodohnyer aku masa tue.

tapi orang sekeliling aku bimbing aku, nasihat aku, marah aku. dan akhirnya aku sedar. yang aku tak sepatutnya bersedih sampai camtue sekali. sebab semuanya ketentuan Tuhan. aku sebagai hambanyer harus akur dan terima dengan redha.

dorang nasihat dan marah kita bukan suka2. bukan saja2 nak buang masa keluarkan ayat2 yang bernas nak pujuk dan sedarkan kita. bukan saje nak menyebok hal kita. tapi sebab utamanya ialah dorang sayang kat kita. dorang amik berat kat kita. dorang tak sanggup tengok kita sedih. sebab dorang la orang yang betol2 sayang dan amik berat kat kita.

aku berterima kasih kat semua yang ada kat sisi aku masa aku sedih dulu. nasihat2 dorang terpahat dalam hati aku. bila kawan2 aku pulak yang senasib dengan aku aku luahkan kat dorang pulak. sebab ape, sharing is caring right.

bila kita tengah sedih ape pown yang orang cakap kita takkan terima. tapi bila dah reda dan bila teringat balik nasihat2 tue kita akan terpikir. betul jugak ape yang dorang cakap. masa yang akan jadi penentu segalanya. benda yang dah berlaku biarkan berlalu. jangan kita duk ingat2 yang lampau sampai kita ditinggalkan masa depan.

aku selalu berdoa janganla benda yang pernah berlaku kat aku dulu jadi kat kawan2 aku.

Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu, Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu, Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu. Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun... Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya . Alhamdulillah ak brsyukur di atas kurniaanNya.

ape pown aku bahagia dengan kehidupan aku sekarang. ape yang jadi dulu sebenarnya dah bukak mata aku melihat siapa yang betol2 sayang dan amik berat pasal aku. kawan suka2 senang nak dapat. tapi kawan masa duka memang payah nak dapat. tapi bila dah dapat aku akan jaga supaya dia kekal jadi kawan aku. insyaAllah.

saya sayang kawan2 saya..^_^ 

4 komen dari peminat setia:

asamasin said...

btol3..bukanko yang kena..

Freaky said...

sangat menarik.. memang betol apa yang dicakapkan bahawa ketika sedih memang kita takkan makan nasihat sampai kadang2 ada yang melawan. tp tu la lepas semua dah elok, baru la ada fikir mengenai nasihat org

Gen2Merah said...

cayalah. saya suka dg entri ini..

salam singgah... salam kunjung mengunjung.. and salam persahabatan ye..

Ikhlas ~Gen2Merah~

story teller said...

hai..nice blog..am new in writing..
need ur constructive comment..

read my story at

http://sebuahlagicerita.blogspot.com/

tq :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

oh blog

GengCyber.com

 

UMP blogger

banner 115×116

















kisah seorang gadis melayu Copyright 2009 Shoppaholic Designed by Ipietoon Image by Tadpole's Notez