Friday, April 22, 2011

lawak santai..

orang asli


Ada seorang asli baru balik daripada mencari petai. Kemudian bertemu dia dengan seorang peraih petai Cina. Berundinglah kedua orang tersebut. Bersetujulah mereka dengan tawaran harga RM 1.00 bagi satu papan petai. Cina itu mengatakan ia akan datang mengambilnya kemudian.

Seketika peninggalan peraih Cina tersebut, datang seorang Melayu berselisih pula dengan pencari petai tadi. Berhenti ia bertanya "En., petai ini juallah kepada saya.". Tapi orang asli itu enggan. Katanya "Saya sudah janji dengan Cina tadi". "Dia akan datang mengambilnya petang nanti".

"Juallah En., berapapun dia bayar, saya sanggup bayar". Namun orang asli itu tetap enggan menualnya. Selepas menggunakan segala jenis pujuk rayu, akhirnya berjaya juga ia membeli petai itu. Ia pun pulanglah dengan gembiranya. 100 papan semuanya petai tersebut, telah diborong kesemuanya.

Sampai di rumah, selepas berehat seketika, terasa di hati kecilnya untuk mengira jumlah petai yang ada. alangkah terkejutnya, bila mendapati hanya 90 papan sahaja. Mana perginya 10 papan lagi. Tercicir dalam perjalanankah?. Mana mungkin?. Ia berasa tidak puas hati. Ia segera turun ke bawah rumah, mengambil motosikal kapcainya, dengan penuh semangat geram bergegas dan meluncur macam roket ke rumah orang asli tadi.

Sampai di sana terus bertanya kepada orang asli tadi. "Tadi aku bayar kau untuk 100 papan. Kenapa kau beri aku hanya 90 papan sahaja?. Orang asli itu dengan selamba rocknya berkata "Itulah encik, saya sebenarnya nak tipu Cina, tapi encik nak juga!!.


beli kain

Disebuah kedai kain, seorang gadis cun tengah memilih kain. Disebelahnya terdapat seorang jurujual lelaki yang agak macho dan hensom, otak kunin dan memikirkan bagaimana nak memikat gadis cun tersebut. Setelah menemui kain yang sesuai, gadis tersebut bertanyakan harganya Gadis cun : "Bang, kain yang ni berapa ringgit semeter? Jurujual lelaki : "Cik adik manis punya pasal, semeter abang minta sekali cium aja." Gadis cun : "OK, saya setuju... so, bagi saya 20 meter" Jurujual lelaki tersebut terus memotong kain yang diminta dengan hati yang amat gembira, serta membayangkan betapa dapat mencium gadis cun tersebut 20 kali. Setelah selesai, jurujual tersebut menyerahkan kain kepada gadis cun dan menuntut bayarannya. Gadis cun : "Nenek saya yang kat luar tu akan bayar...."


kereta


Setelah menyimpan wang selama 10 tahun, Zariff ke bilik pameran Rolls Royce utk membeli  keta idamannya...Tapi malang sung guh,selepas dikira balik wangnya tu, tak cukup lak RM10 lagik..

"Tunggu Jap," kata Zariff kepada jurujual

Dia terus menuju ke tepi jalan raya untuk cari sesaper yang dapat meminjamkan wang kat dia... Tiba-tiba dia terpandang seorang lelaki sedang duduk bersantai di kerusi sambil baca paper...

"Encik! Tolong pinjamkan saya RM10. Saya nak beli keta Rolls Royce,"kata Zariff kat mamat  tu.

Mamat tu tengok Zariff atas bawah..pastu atas balik... dia pun kata.....

"Nah! Amik RM20 ni. Belikan saya satu!"kata mamat tu selamba.......


ini macam punye orang pown ada ke..??? hehehe..^_^

2 komen dari peminat setia:

muhamad hanif said...

ahhaha.lawak santai nihh~~

mama zakuan said...

best gak baca entry ni..ilang tensen mama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

oh blog

GengCyber.com

 

UMP blogger

banner 115×116

















kisah seorang gadis melayu Copyright 2009 Shoppaholic Designed by Ipietoon Image by Tadpole's Notez